"Courage does not always roar. Sometimes courage is the quiet voice at the end of the day saying, 'I will try again tomorrow'."
- Mary Anne Radmacher

mandag 22. mars 2010

Ååå for en flott helg! Den kunne sikkert ha vært enda bedre men jeg må si meg kjemepfornøyd for første gang på leeenge. Jeg har vært på kino, jeg har ryddet og ommøblert (dvs, jeg har flyttet senga..) og jeg har vært sammen med mamma. Pluss spilt og kost meg og fredag morgen (les: tidlig ettermiddag) lå jeg lenge i senga og så en småsøt men litt deprimerende film, Up in the Air, før jeg stod opp.

For et par uker siden bestemte jeg meg for et par ting, blant annet at jeg skulle gå på kino minst en gang i uka. Det koster cirka hundre kroner hver gang og det er hundre kroner jeg ikke bruker på tull og tøys i butikken om jeg bruker de på noe annet, noe jeg faktisk er veldig glad i. Forrige helg stakk jeg å så
Alice in Wonderland, og denne helgen har det blitt hele to filmer; Shutter Island og Precious. Jeg hadde et gavekort fra jul så filmene har ikke kostet meg noe særlig ennå, og flott er det! Veldig forskjellige filmer og det føler jeg er passelig representativt for meg - min smak i film er bred og variert, likeså min smak når det gjelder musikk.

Alice in Wonderland er strengt tatt filmen jeg så mest frem til. Jeg er hardbarket Tim Burton fan og eier drøssevis av filmene hans, samt et enda større drøss av Johnny Depp sine filmer. Jeg hadde visse forventninger: jeg forventet at det skulle være en mer "voksen" utgave av historien, basert mer på American McGee's Alice enn Lewis Carroll's verk. Jeg forventet Burton's magi og krasse, melankolske humor. Jeg forventet den sedvanlige Depp-magien også.

Desverre fant jeg ikke mye av noen av delene. Magien til Burton var til stede i de fantastiske kulissene, kostymene og alt det andre visuelle. Det er en nydelig film å se på, om enn landskapene er bisarre så er de vakre. Men det var ikke mye karakter over filmen. Flate rollefigurer og enda flatere historie om et Wonderland (eller Underland som det visst har bitt hetende) som lider under borgerkrig på grunn av den onde røde dronningen og èn jente som det er forutsagt skal redde dem alle sammen. Det lukter litt for mye Narnia og litt for lite gothic fairytale etter min smak. Når Alice tar på seg rustningen sin ligner hun til og med ut som Peter fra Narnia, bare i feminin og mindre kongelig versjon.


Kanskje det bare er meg:


Må nok sees for å se hva jeg mener men det virker iallefall på meg som om Burton har blitt presset av Disney til å gjøre hva som kunne vært en god, dyster og gotisk fortelling til noe som kun er laget for å inspirere barn og unge til å tro og føle at de kan klare alt bare de tror på seg selv. Flott at man vil gi barn og unge en confidence-boost men finnes det ikke allerede et fleng av filmer som gjør det samme, og mye bedre?

Filmen bør for all del sees - visuelt er den helt fantastisk og Danny Elfman skuffer iallefall ikke meg når det kommer til stemningsfult score. Så lenge du er klar over at dette er Narnia på syre så blir du kanskje ikke fullt så skuffet som jeg ble. Og jeg nekter å kommentere dansen til Mad Hatter. Jeg velger å fortrenge det...

5/10


Shutter Island er veldig annerledes fra Alice. Regissert av Martin Scorsese og med Leonardo DiCaprio i tittelrollen var det nok til at jeg gledet meg som en unge. Tidligere samarbeid mellom karene har resultert i perler som The Aviator og The Departed og jeg kunne rett og slett ikke forestille meg at jeg ville bli skuffet. Og det ble jeg heller ikke, i det store og hele. I og med at filmen har twist ending er det vanskelig å si noe om den uten å forsnakke seg.

Det hele utspiller seg på 50-tallet ved et sinnsykehus slash fengsel utenfor kysten til Boston. Leo spiller en U.S Marshal (høyt-på-strå etterforsker/purk) som sammen med sin nye partner drar til Shutter Island for å etterforske en sak hvor en av fangene (eller 'pasientene') har rømt. Shutter Island er et fengsel for de som er kriminelt sinnsyke - det vil si at de er mordere og voldsmenn som er det fordi de er syke i hodet sitt. Psykiateren som driver stedet (spilt at sir Ben Kingsley) nekter å se på det som et fengsel, eller omtale de som oppholder seg der som noe annet enn pasienter.

Fra første stund er det mye mystikk, og filmen spiller seg ut som et gammeldags krim-drama med en kryptisk ledtråd, nervøse pasienter og et skummelt fyrtårn. I det hele så ser det ut som om Hollywood prøver å oppnå en slags regresjon; The Wolfman forsøkte også å strekke seg tilbake til klassiske og eldre knep for å oppnå en skummel, gotisk film. Jeg sier 'forsøkte', for det lyktes dem ikke å gjennomføre det.

Shutter Island lykkes mye bedre. Selv om det lett ble et virrvarr av tilbakeblikk og mistanker, så er teknikken noe ganske eget. Ikke på lenge har jeg sett en thriller som ikke tyr til blod og grusomheter for å skremme sitt publikum. Her har vi istedet en The Shining-aktig fuck-with-your-head thriller hvor du ikke er helt sikker på hva som er virkelig og hva som ikke er det; akkurat som hovedpersonen sliter med.

Jeg gleder meg til å se den igjen for å bedre legge merke til nyanser og hint, små grep som er gjort for å styre filmen fra èn historie til en helt annen. Det er visse momenter som er litt døve og lett kunne vært kuttet eller gjort bedre, men det gjør egentlig veldig lite når produktet i sin helhet fungerer såpass bra.

7/10
(med stor mulighet for å gå opp når jeg ser den igjen)


Jeg hadde planlagt å se Precious på lørdag eller søndag, som jeg har hatt lyst til å se siden jeg hørte om den på Oprah rett etter nyttår. Heldigvis går den ennå på Saga Kino, og mamma hadde lyst til å bli med. Kjempekoselig og jeg ble veldig overrasket når hun foreslo det. Etter filmen spanderte jeg Burger King - altfor mye mat i ett måltid!

Precious er historien om 16 år gamle Claireece Precious Jones, en afro-amerikansk jente fra Harlem som er gravid med sitt andre barn. Hvem faren er? Hennes egen far, Carl Jones. Hun sliter på skolen, sliter hjemme og sliter med å fortsette å leve. I årevis har hun blitt voldtatt av sin far og misbrukt på det groveste av sin mor, både seksuelt og fysisk. Moren går på sosialen og lyver til seg penger mens Precious får en sjanse til å gå på en annen skole hvor hun faktisk lærer noe.



Det er ikke mye jeg vil si, for jeg synes at absolutt alle bør se filmen og sier jeg for mye blir det emonsjonelle sjokket svekket. Som regel når jeg sier at en film fikk meg til å gråte mener jeg tårer i øynene og en diskret klump i halsen. Sjelden skjer det at en film får meg til å virkelig
gråte: skjelvende underleppe, røde øyne og hikstende pust inkludert. Et par ganger spredte det seg et kollektivt snufs over kinosalen, og jeg hørte til og med en mann bak meg som slet seg gjennom de vanvittig sterke scenene.

Ingenting å utsette på skuespillerprestasjonene, spesielt hos Mary, moren til Precious. Sjelden ser man noe så ærlig og uhemmet som i hennes rollebeherskelse. Jeg vet ikke helt om jeg orker å lese boken, da jeg innbiller meg at den må være enda mer grusom. Precious er en sterk filmopplevelse og jeg anbefaler den til absolutt alle som har evnen til å ta visse ting seriøst, og takler å få hjerterøttene vridd og dratt i uten å måtte se på oversentimental suppe.


8/10

torsdag 4. mars 2010

Ahahahaha!! Ååå jeg elsker idioter :D

Jeg er medlem av Nettby og har vært det et par år. Broren min som fikk meg til å sjekke det ut fordi der var det etter sigende gode debatter om film og at mulig rart. Jeg har aldri vært voldsomt aktiv der inne men snoker rundt debattene innimellom, ler av folks idiotiske profiler og finner en sjelden gang et interessant menneske. De siste ukene/månedene har jeg fått mange meldinger av typen "Singel????" og "Du er pent jente. Har du MSN?" Jeg ble til slutt lei og oppdaterte profilen min med en liten melding til disse idiotene og det har overraskende nok hjulpet.

Sjekket Nettby nå nettopp og hadde fått et nytt brev. Vedkommende siterer fra profilen min og forteller meg så en sviende sannhet:

"---Nei, du får ikke mobilnummeret mitt. Ikke MSN min heller. Du får ikke svar om alt du spør om er om jeg er singel. Eller hva jeg gjør. Eller om jeg vil bli kjent. Vil du bli kjent med meg så snakk med meg, ne? Og før du gjør det - get a brain. Kkthx. :)

hvorfor du er i nettby??????? hvis du vil ingen ting?? du er et stor dumt jente . ga til helvete det er enda bedre fra nettby ."
Jeg er STOR DUMT JENTE! Aiai, den svir asså. Du aner ikke. Jeg gidder ikke prøve å overstte den siste setningen engang. Det skal sies at denne mannen har en fullstendig tom profil - ikke ett ord er skrevet. Har noen bilder av seg selv liggende. Jeg, for min del, ser ikke vitsen. Han om det. Jeg måtte bare sende svar:

"Hoho. Nettby er ingen dating side og jeg har liten tålmodighet for overkåte og desperate menn på OSLO by såvel som NETTby.

Drit i å ta deg tid til å si hvor dum jeg er - det viser bare hvor dum DU er."
Tviler på at han tar meningen her men jeg er ihvertfall entertained :) Ah, idioter, hva lo vi vel av uten dem.

torsdag 25. februar 2010

Bare stapper inn en link for eget bruk. Synes det var gøy å lese + forumet oppdateres så sinnsykt fort at å finne den igjen hadde vært nærmest umulig.

http://www.escapistmagazine.com/forums/read/18.177351-My-preference-in-women-Ive-recently-discovered


Sånn forøvrig... Nå sitter JEG med Gollum-stemme. *Vinke til Bergljot*

mandag 22. februar 2010

Ting som får meg til å smile og gjør meg glad:

  • Snø som knirker under føttene mine
  • Å snuse dypt inn aromaen fra en varm kopp te
  • God, hjemmelaget mat jeg selv har stått for
  • En god film
  • Pus som sier svakt "Prrrt!" når han sover
  • Duften av regn på en vår- eller høstdag
  • En skikkelig tørr kommentar
  • Å grave meg dypt ned i rent sengetøy, med ren pysj, for å lese en bok jeg er glad i
  • En uventet, genuin gest fra en venn
  • Å være skikkelig barnslig med noen som ikke dømmer deg på grunn av det

Dagene går og jeg gjør ikke så mye fornuftig. Hva driver dere med?

fredag 12. februar 2010

Er vel på tide å nevne det nå, at jeg har begynt å skrive for heavymetal.no . "Jobben" min (jeg får ikke betalt, altså gåsetegn) er egentlig å anmelde konserter i Oslo men har ennå ikke fått kommet meg på det to jeg var satt opp på. Sykdommen nevnt i forrige innlegg har skylden for det. Sånn for å gjengjelde for at jeg ikke fikk møtt til oppsatte datoer så har jeg ihvertfall fått skrevet en plateanmeldelse, og den kom på "trykk" igår! Selv om det egentlig ikke er en skribent-jobb, og jeg egentlig ikke har noe på trykk, må jeg innrømme at det var med et ganske stort glis jeg la merke til navnet mitt under anmeldelsen.

Vet at de fleste her ikke er interessert i den type musikk, men dere kan godt lese anmeldelsen alikevel ved å klikke her.

tirsdag 26. januar 2010

Nå.... er det snart nok vel?

For det første for de som lurer: nei, blir nok ikke USA på meg. Orker egentlig ikke fortelle om hvor mye det sårer at dem det gjelder ikke viser at de er lei seg/skuffet/har noen form for sympati for noe som helst. Ingenting forandrer seg der i gården og selv om jeg var overbevist om at det ikke kom til å gjøre det, så sårer det mer en jeg liker å innrømme å få det bekreftet.

Skolen har begynt - begynte forrige tirsdag. Torsdag kom jeg meg ikke avgårde fordi jeg var slått rett ut av migrene. Så kom helga og jeg var fortsatt hanglete med migrene og det jeg trodde først var heavy allergi. Men akk nei - var nok forkjølelse gitt. Snørr, bihulesmerter og feber.

Så mandag ettermiddag la jeg merke til at Niko var så rastløs. Gikk hvileløst fra sted til sted og prøvde å legge seg men fikk ikke ro. Slikket seg nesten konstant på tissen. Når jeg prøvde å undersøke ham ved å trykke lett på magen nede ved tisserten så mjauet han og bet meg. Ringte rundt til veterinærer og den eneste som var åpen lå helt nede på Tøyen, en poliklinikk. Ville ikke risikere å stresse livet av katten med t-bane/trikk for så kanskje å ikke komme til en dyrlege, så ble hjemme..

Sovet toppen 4 timer inatt, ikke bare fordi jeg var bekymret for katten men fordi feberen og bihulene ikke tillot særlig mye hvile. Gav opp i 8-tiden og undersøkte Niko, som virket i god form. Men et par timer senere freste og knurret han såvidt jeg var borti ham, så da ble det stressfart til veterinær mellom Nydalen og Bjølsen.

Han har urinveisinfeksjon og krystaller i urinen som gjør at han ikke får tisse. Nå har blæra blitt skylt og jeg håper inderlig jeg ser ham tisse snart... Han må gå på antibiotika i tre uker og et spesialfòr for å bli kvitt krystallene i fire uker. Det hele kom på 2500 kroner. Det er en måneds leie for meg det..

Jeg blir matt. Hva annet skal man si. Var hjemme 14:30 cirka, da altså ingen forelesning idag. Imorgen får jeg se an, torsdag MÅ jeg.

Så lenge katten tisser snart så skal jeg ikke klage....



cat
see more Lolcats and funny pictures

lørdag 23. januar 2010

15. Ting jeg er seriøst dårlig på:

Matte
Puslespill
Huske matpakke (lage OG ta med)
Ting som krever tålmodighet og konsentrasjon samtidig (Eventuelt til som bare krever tålmodighet)
Plystre
Vaske klær jevnlig
Struktur

Disiplin
Legge meg før klokken ett
Holde sosiale avtaler
Å ikke bekymre meg
Knekke nøtter
Holde meg til ett prosjekt/èn aktivitet
Unngå fristelser
Tegne


15. Ting jeg er flink til:

Skrive (dvs forfatte)
Tilpasse meg
Lage mat
Bruke penger

Ikke bruke penger når jeg virkelig må
Forsove meg
Sette pris på det som er vakkert rundt meg
Å le (eller fnise)
Forelske meg i folk som ikke finnes
Rettskrivning
Drømme
Hamstre mer eller mindre nødvendige ting (jeg vil gjerne nevne at jeg f.eks har 15 ulike te-slag men ikke noe mel i hus)
Være lojal
Kritisere

Rote bort strikker


-----


lørdag 9. januar 2010

Skulle kjøpe en tunika/kjoleting på H&M nettopp. 150,- svenske på salg. DET kan jeg unne meg. Sant? Vel. Prøvde Mastercard og det gikk ikke igjennom. Kjente det ilte i magen. Har brukt det litt vel mye i desember med julegaver og hele bøtteballetten, frem og tilbake jobbklubb (innimellom..), frem og tilbake Tomter, mat, regninger... Du forstår. Jeg regnet med at jeg hadde nådd grensen men å få det bekreftet var alikevel litt slitsomt kjente jeg. Tenkte på regningen(e) som helt sikkert ligger hjemme i postboksen og venter. Kjente jeg ble kald og varm i en bølge. Betalte med bankkortet og gikk videre. Tenkte at jeg vel burde sjekke kontoen.

246 kroner. Uten at kjolen har blitt trukket fra.

Kjente jeg ble kald. Hjertet ble sånn rart og skjelvent, om du vet hva jeg mener. Kom hjem til søs igjen. Skalv på handa.

Hjelp.

onsdag 6. januar 2010

Sitter nå i Sverige hos min kjäre söster i Sverige(det ser dere kanskje på sproget? Kanske jag skulle försöka skriva på svenska med). Hur mysigt som helst att vara här med henne och sonen. Fast jag skulle önska jag kunde sluta tänka. Det sista nya är att undra sig om jag får kylskåpsplats nu när jag kommer til studenthemmet så sent. Suck.

Pratade med Ela i söndags. Hon skulle möta läkaren och en socialarbetare på måndag och lovade ringa mig på tisdag. Det gjorde hon inte. Fick ett mail:

"Hi Karen lukasz will back home next Monday, I talk to you later. Ela"



Sedan jag läste det har jag suttit med klump i magen. Varför ringde hon inte? Har dom ändrat sig? Får jag inte komma? Och jag hade ju drömmar om at få vara där när han kom hem, fast jag är ju här nu fram tills tisdag 12:te. "Nya" regler för färdsel till USA (dvs ett år gammla) säger att man måste registrera sig online minst 72 timmar innan avresa. Man måste fylla in pass info blant annat. Så jag kan typ flyga TIDIGAST fredag 15:de. Varför plågar det med så jävligt?

Låg vaken till ungefär halv fem i morse tror jag. Fick inte sova hur mycket jag än försökte, bara låg och oroade mig. Gör det fortfarande. Jag hatar det här.

Hatar.

Fuck.

Nu ska vi ut i snön och gå promenad. Har hon inte ringt til 18 så ringer jag. Fan heller.


Sånn! Det var svensk. Sikkert masse feil, men endog. Toodles.

torsdag 31. desember 2009

Obligatorisk nyttårsinnlegg!

Jeg kan ikke si jeg er noe mer begeistret for konseptet "nyttårsaften" i år enn ifjor, så jeg sitter her foran PC'en i vant stil. Det plager meg mindre i år, kanskje fordi jeg har mer enn nok av annet å bekymre meg over enn sosiale forventinger. Forrige nyttårsaften tilbrakte jeg i Bø. Jeg satt med laptopen på fanget i den beinharde sofaen min og spilte Morrowind i timesvis mens jeg pratet med Lukasz på mikrofon. Lukasz er min eks i New York, som jeg aldri har kommet over. Nå har vi ikke sett hverandre siden den siste våren/sommeren 2007 og jeg klarer ofte å gå hele uker uten å tenke mer på ham enn andre jeg har kjent. Men ingen er som han. Selv om han sårer meg med sin sære oppførsel, som å isolere seg fullstendig og ikke høre fra seg på mange uker.

Ettermiddagen den 25 desember satt jeg daff i sofaen etter julemat og julemas og spilte Zelda. Kai (mor's kjæreste) var på jobb og mor spilte mahjong på nettet. Utover dagen sjekket jeg mailen. Det var fra Lukasz, etter en stillhet på nesten to måneder. Han ba meg kontakte Ela (hans tante i NY) for å be henne mate Doggie (vår katt). "Thanks, and sorry."

Umiddelbart stakk det i meg. Han hadde vel ikke...? Jeg stirret tomt på ordene i flere minutter før jeg fikk meg til å sende mail til Ela hvor jeg uttrykte min bekymring. Jeg klarte ikke å foreta meg noe som helst fornuftig den kvelden. Med klump i halsen søkte jeg på lokale nyhetssider i hans område. Det gikk nesten et døgn før jeg hørte noe. Jeg ble til slutt desperat og ringte henne.

Han hadde tatt 210 sovepiller.

Nå ligger han på sykehus, har gjort det siden han ble brakt inn. Det viser seg at jeg reddet livet hans ved å kontakte Ela - noe jeg ikke forventer at han kommer til å være takknemlig for med det første. Ting går bedre med ham, men han sitter på isolat med 24-timer vakt som følger med. Han har ingen telefonrettigheter så jeg får ikke snakket med ham. Ela er flink og ringer meg hver eneste dag etter at hun har besøkt ham og holder meg oppdatert. Så snart han er ute (det kan ta alt fra 2 uker til et par måneder...) så drar jeg dit. Ela håper hun får vite nærmere datoer på mandag så vi kan bestille billetter.

Denne siste uken i 2009 har uten tvil vært en av de hardeste året har bydd på. Og det har vært mange harde uker. Med terapi, Oslo-flytting, skuffelse, ensomhet, sosialhjelp og alt det vanlige krøllet man opplever i løpet av et år så har 2009 vært en av de værre jeg har opplevd enn så lenge. For å virkelig øse på med selvmedlidenhet så vil jeg si at det å komme til en slik avslutning som denne ikke er annet enn passende.

Samtidig som jeg er vanvittig bekymret, og frustrert fordi jeg ikke får snakket med ham, er jeg irritert på meg selv over at jeg tar sånn på vei. Vi er jo ikke sammen lenger, kommer sikkert aldri til å bli det igjen. Alikevel... To og et halvt år har gått og jeg er fortsatt like hengiven og forgapt. Idiot. Vi får se hvordan jeg føler når vi møtes igjen.

Så... Jeg vinker lettet farvel til år 2009 uten å egentlig ha noe videre håp om at 2010 bringer lykke og begeistring. Men det skal da noe til å toppe depresjonskurven i foregående år, så vi får vel se.

Godt nytt år, kids.





You think I'd leave your side baby?
You know me better than that
You think I'd leave down when your down on your knees?
I wouldn't do that.

I'll do you right when you're wrong
I-----ohhh, ohhh
If only you could see into me

oh, when your cold
I'll be there to hold you tight to me
When your on the outside baby and you can't get in
I will show you, your so much better than you know.
When your lost, when your alone and you can't get back again
I will find you, darling I'll bring you home.

If you want to cry
I am here to dry your eyes
and in no time you'll be fine.

You think I'd leave your side baby
You know me better than that.
You think I'd leave you down when your down on your knees
I wouldn't do that.

I'll do you right when you're wrong
I-----I, ohhhh, ohhh
If only you could see into me...

Oh when your cold
I'll be there
To hold you tight to me
Oh when your alone
I'l be there by your side baby.